Interpelacja z dnia 12.09.2007

Małgorzata Jantos Kraków 12 września2007 Radna Miasta Interpelacja Szanowny Panie Prezydencie,

W Polsce rzadko pojawia się termin arteterapii w kontekście edukacji szkolnej. Tymczasem wzrastająca z roku na rok liczba dzieci mająca z rożnych powodów trudności w uczeniu się, dzieci wymagających specjalnej troski powinna stać się powodem wzmocnienia działań pozytywnych. Do rozładowania napięcia emocjonalnego stymulującego agresję mogą być wykorzystywane różne formy arteterapii, w tym muzykoterapia.

Dzieci, które od najwcześniejszych lat mają kontakt z muzyką, stają się bardziej wrażliwe emocjonalnie, uczą się prostych operacji myślowych (porównywanie, analiza, synteza, abstrahowanie), rozwijają zdolności muzyczne, a także uczą poczucia własnej wartości, pewności siebie, społecznych zachowań. Dziecko zdobywa świadomość własnej psychiki i kontroli nad sobą.

Powodów stosowania muzyki w wychowaniu dzieci możnaby podawać jeszcze o wiele więcej.

W zeszłej kadencji, w wyniku moich kontaktów z pracownikami Akademii Muzycznej w Krakowie, pytałam Pana Prezydenta o poziom wychowania muzycznego w szkołach krakowskich. Teraz, po konsultacjach z Wydziałem Edukacji, chcę zaproponować rozpoczęcie przewidzianej na parę lat, przeprowadzonej pod patronatem Akademii Muzycznej w Krakowie (Pana Rektora i Pani Prorektor tejże uczelni) akcji umuzykalnienia dzieci. Mam nadzieję, że aktywnie włączy się w nią także Wydział Kultury.

Chcielibyśmy, aby w ciągu paru lat każda szkoła podstawowa czy też gimnazjum i licea posiadali własne chóry. Niewiele jest szkół poważnie traktujących edukację muzyczną a w wyniku czego Polacy są „głuchym narodem”. Może ta akcja stanie się zalążkiem nowej o nas opinii. Biorąc pod uwagę wartości psychoedukacyjne tegoż pomysłu wydaje się on godny uwagi. Pomysł mój został przedyskutowany w wielu środowiskach; wszędzie spotkał się z bardzo pozytywną oceną.

Swoje zainteresowanie i poparcie wyraziła Olga Szwajger – pedagog Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie /od 1974r/ prowadząca wykłady na zaproszenie Internationale Akademie fur Neue Music w Szhwaz w Austrii, która w 1981 r. jako jedyny śpiewak z Europy Środkowej i Wschodniej wystąpiła w Karnegie Hall w koncercie uświetniającym obchody stulecia tej sceny.

Pomysł może być wsparty przez pieniądze pochodzące z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Z poważaniem

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies w ustawieniach przeglądarki - dowiedz się więcej.

Akceptuję