Klasy brydżowe – karty w tornistrze gimnazjalisty
Niedawno pisałam w „KRAKOW.PL” o braku w Polsce programów dla dzieci uzdolnionych. Jest to znaczący problem w edukacji. Kraków stara się, tak jak i cała Małopolska,zmienić tę sytuację. Tak więc jednym z aspektów utworzenia w Krakowie brydżowych klas sportowych jest znalezienie dzieci, które mogą rozwinąć w sposób niebanalny i interesujący umiejętności między innymi logicznego myślenia.
Nauka brydża, jak twierdzą praktycy i specjaliści trenerzy, powoduje harmonijny rozwój ciała i umysłu, a także jest początkiem wyrabiania u uczniów potrzeby stałego, samodzielnego działania na rzecz własnego zdrowia i sprawności psychofizycznej, kształtowania stałej aktywności, przygotowania uczniów do czynnego wypoczynku dla zachowania zdrowia, osiągania wysokiego poziomu sprawności psychomotorycznej, sprawności technicznej i umiejętności gry umożliwiającej udział w zawodach sportowych, pobudzania aspiracji osiągania dobrych wyników.
Brydż sportowy – stymulator rozwoju intelektualnego młodzieży, posiada wiele walorów edukacyjnych. Między innymi powoduje doskonalenie procesu zapamiętywania (brydżysta ma zwiększony zakres postrzegania wątków potrzebnych do przeanalizowania danego problemu), skraca czas wykonywania toku myślowego – szybciej znajduje rozwiązania, pobudza myślenie logiczne, rozwija wyobraźnię, myślenie abstrakcyjne, rozwija umiejętność współpracy, powoduje nawiązywanie kontaktów, wskazuje i uzasadnia potrzebę bardzo dobrej znajomości języka angielskiego, który jest oficjalnym językiem stosowanym w brydżu sportowym.
Brydż, jak dowodzą badania, pomaga wykształcić ważne we współczesnym świecie cechy takie jak odporność na stres, odwagę, koncentrację, umiejętność podejmowania decyzji, odpowiedzialność za partnera. Częste wykorzystywanie mózgu pozwala utrzymać system immunologiczny w doskonałej kondycji, a także zachować sprawność intelektualną do późnych lat życia.
Pierwsze klasy brydżowe powstały w Warszawie i Słupsku na przełomie lat 80 i 90 XX wieku. Potem ruszyły w Oświęcimiu i Wrocławiu. W tym roku udało nam się uruchomić klasę brydżową w Krakowie w gimnazjum nr 2 i gimnazjum 48. Dlaczego gimnazjum jest najlepszym czasem dla rozpoczęcia nauki? Powód jest prosty: wiek 12/13 lat jest doskonałym momentem, ponieważ młody człowiek zaczyna wchodzić w etap myślenia abstrakcyjnego.
Brydż powstał w XVI wieku Anglii i wywodzi się od gry zwanej wistem. W 1742 roku powstała pierwsza książka o grze napisana przez Edmonda Hoyle’a. Popularność gry zaczęła jednak znacznie szybciej rosnąć w Stanach Zjednoczonych, niż w Europie. W 1881 roku została założona Amerykańska Liga Wista. W tym samym czasie powstała, najprawdopodobniej w Rosji odmiana wista, nazwana później brydżem. Pierwsza Olimpiada Brydżowa odbyła się w 1960 roku.
Rozgrywane są mistrzostwa świata oraz poszczególnych krajów i kontynentów. Od lat siedemdziesiątych Polska należy do czołówki światowej. Oficjalną organizacją w Polsce, która opiekuje się brydżem jest Polski Związek Brydża Sportowego, a organizacją międzynarodową jest Światowa Federacja Brydża (World Bridge Federation).
Wśród słynnych brydżystów możemy znaleźć nazwiska prawników, aktorów, pisarzy, matematyków, fizyków. Nie ma zawodów, gdzie nie można znaleźć tych, którzy pasjonują się brydżem. W Europie są trzy potęgi liczące się w brydżu: są to Włochy, Francja i Polska. Kiedyś Rosja postawiła na szachy. Młodzi ludzie uczą się tam od najmłodszych lat i sukcesy widać do dzisiaj. Rosja jest matecznikiem najwybitniejszych szachistów świata. Polska powinna podtrzymywać tradycję swojego mistrzostwa w brydżu. Jeśli cokolwiek może wesprzeć rozwój intelektualny młodych ludzi niech i tym będzie brydż, gra umysłowa, która jedynie przez przypadek korzysta z kart.